Alle blog artikles door

Zonder menselijk kapitaal, geen evenement! door Alexandre Velleuer

24 augustus 2018
team

Zonder menselijk kapitaal, zonder de knowhow die in het bureau aanwezig is, zonder de competenties, talenten, vaardigheden en ervaring van iedereen die meewerkt aan de organisatie van een evenement, kan er geen apotheose plaatsvinden op de grote dag. Dat hebben we bewezen.

Event manager is een beroep waarin het menselijke aspect doorslaggevend is. Het menselijke aspect, uiteraard, in de vertrouwensrelatie die je met de klant moet aangaan. Het menselijke aspect in de communicatie die je met de deelnemers moet organiseren en onderhouden. Het menselijke aspect, tot slot, in het werk van de teams die de handen in elkaar slaan om een magische ervaring te creëren. Dit menselijke kapitaal, de som van alle medewerkers die het geheel vormen, is cruciaal voor het succes van het evenement en we mogen het dus niet verwaarlozen.

 

Expertise is de kern van het menselijke kapitaal

Een evenement organiseren beperkt zich al lang niet meer tot het plaatsen van tafels en twee roll-up displays in een vergaderzaal. En ook de tijd dat de account een duivel-doet-al was, die alles in goede banen moest leiden, is definitief voorbij. Event management is veel complexer geworden, technologie speelt een belangrijke rol en elke klant wil een evenement dat hem van zijn concurrenten onderscheidt. Het menselijke kapitaal van het bureau moet dus gebaseerd zijn op expertise. We stellen teams van competente medewerkers samen die stuk voor stuk uitblinken in een of meer domeinen, die meerdere talen spreken en zich vlot kunnen aanpassen aan het activiteitsdomein van de klant.

Een andere essentiële voorwaarde is dat elke consultant zijn kennis voortdurend moet aanscherpen. Daarin speelt het bureau een primordiale rol. Het moet ervoor zorgen dat de competenties van het menselijke kapitaal worden versterkt om up-to-date te blijven. Daarom organiseert VO regelmatig talencursussen, workshops collaborative thinking, initiaties in de nieuwste digitale technologieën ...

 

Een positieve dynamiek creëren voor het team, voor het evenement

Een positieve menselijke dynamiek creëren binnen de teams en tussen alle medewerkers, is eveneens een belangrijke vereiste. In dit vak, waarin je permanent onder druk staat en een ‘9 to 5’ uurregeling onbestaande is, moet je sterk gemotiveerd blijven, je voortdurend voor 100 procent inzetten, schouder aan schouder werken in alle – ook de meest onverwachte – omstandigheden, om van het evenement van de klant een daverend succes te maken.

Dat hebben we onlangs nog ervaren. Vierentwintig uur voor de inhuldiging van een tijdelijke concept store van 3.000 m2 voor een grote klant in Zuid-Europa moesten we een andere locatie vinden. Toen de teams ter plaatse aankwamen voor de montage, stelden ze vast dat er water binnensijpelde, en geen klein beetje! Een ramp.

Dankzij ons menselijke kapitaal hebben we dit kunnen oplossen. Dat vergde discussies, aanpassing, crisisbeheer en inventiviteit. Ondanks de tijdsdruk, ondanks het feit dat leveranciers ons in de steek lieten, zijn we erin geslaagd onze schouders onder deze uitdaging te zetten, kalm te blijven en het evenement, waaraan we twee maanden hadden gewerkt, in twee dagen rond te krijgen. Het menselijke kapitaal heeft wonderen gedaan, de deelnemers werden ontvangen in de concept store zoals gepland, op een andere locatie in de stad. We hebben de klus geklaard …

Meer blog artikels

  • Technologie introduceert nieuwe toegevoegde realiteit in de eventwereld

    News
  • Hoe een vertrouwensrelation met je klant uitbouwen?

    Code
  • Vier tips voor de ideale locatie voor je event

    Code