Alle blog artikles door

VO en SIGN, samenwerking op grafisch vlak

05 november 2019
drohme
FB-poster-FR
r&i

Al twee jaar ondersteunt SIGN VO op het vlak van grafische en visuele aspecten bij evenementen, identiteitscreaties en communicatiecampagnes. Zowel vormelijk als inhoudelijk. Een woordje uitleg.

De planeet VO bestaat eigenlijk uit vijf entiteiten (VO Group, VO Event, VO Citizen, VO Europe en Voice), aangevuld met drie satellietpartners SIGN, Sense en Studio Gondo. Deze drie bedrijven zijn gevestigd in de gebouwen van VO, maar werken ook voor hun eigen klanten. Daarnaast kunnen ook de vijf entiteiten van VO een beroep doen op hun kennis en expertise.

De komende weken laten we je een voor een kennismaken met deze drie bedrijven. SIGN bijt de spits af.

Een creatieve entiteit die van alle markten thuis is

Op het moment dat het grafische communicatiebureau SIGN in januari 2018 zijn intrek nam in de kantoren van VO, had het bedrijf al 29 jaar expertise op zak op het vlak van visuele identiteit voor bedrijven en merken. De toenadering tussen SIGN en VO was bovendien niet alleen fysiek van aard. De komst van SIGN ging immers gepaard met de intrede van de ex-Studio VO, die werd aangestuurd door Joëlle Cerfontaine. Op die manier kon SIGN zijn actiegebied uitbreiden en evolueren naar een creatieve entiteit die van zowat alle markten thuis is.

Grafische identiteit was op dat moment immers de kernactiviteit van SIGN. Door de samenwerking met VO kon het bedrijf zijn actieterrein nu ook uitbreiden naar grafische communicatie en productie voor events. Dat werd bovendien mee mogelijk gemaakt dankzij de komst van Olivier Rensonnet met zijn grafisch-visuele VO-achtergrond in de evenementensector en zeer persoonlijke aanpak om een evenement in de kijker te zetten.

Vandaag ontwikkelt SIGN ook communicatiecampagnes voor VO Citizen en werkt het bedrijf mee aan de grafische creatie van print- of digitale tools voor de evenementen die door VO Event op poten worden gezet.

 

Drie symbolische realisaties van de tandem SIGN-VO

Centraal in de methode? Vooral véél tijd doorbrengen met klanten en bedrijven om echt aan te voelen wat ze willen, zich onder te dompelen in hun wensen en verlangens en met de nodige empathie aan de slag te gaan. Op die manier kunnen de creatieve medewerkers hun creativiteit perfect afstemmen op de verwachtingen van de klant. Bij de voorstelling van hun project brengen ze dan een heus vertelschema mét betekenis dat hun voorstel verder verduidelijkt.

SIGN kan rekenen op zeven vaste medewerkers en is vandaag een veelzijdige bondgenoot van VO. Het bewijs zijn deze drie symbolische realisaties waarbij de toegevoegde waarde voortvloeide uit de samenwerking tussen SIGN en VO:

 

  • Bruxs en Fixs. In 2017 mondde het partnership tussen VO en SIGN uit in een zeer mooie case voor VO Citizen en zijn klant Brussel Fiscaliteit. Om de identiteit en communicatie van de fiscale overheidsdienst een boost te geven, creëerde SIGN een geheel eigen wereld met twee personages. De dialoogjes tussen Bruxs en Fixs zijn inmiddels onmisbaar geworden in de institutionele communicatie en zijn hét bewijs dat humor en variatie ook perfect kunnen voor een ernstige instantie.

 

  • Drohme Park. Dit unieke recreatiepark op de site van de vroegere Renbaan van Bosvoorde had nood aan een complete identiteit. En daar zorgde SIGN voor op alle niveaus. Olivier Rensonnet gebruikt zijn empathische methode om de complexiteit van deze klant met meerdere 'gezichten' (het Gokdorp, de Golf Club, het Club House, restaurant Le Pesage, het toekomstige Boomtoppenparcours ...) op intelligente wijze te vatten. Een heuse architectuur van verschillende merken waaruit één unieke identiteit moest ontstaan. Die identiteit moest niet alleen verankerd zijn in een strategische dimensie maar tegelijkertijd ook passen bij het DNA van de site en de betrokkenen van het project. Het resultaat? Een communicatie tussen de sites onderling, een perscampagne én de nodige bewegwijzering ter plaatse tussen de verschillende locaties van de site. Kortom, een uitgebreide verzameling tools om aan de communicatienoden van de site te voldoen.

 

  • R&I Days en Science is wonderful. VO Europe, VO Event en SIGN sloegen eind september een mooie dubbelslag voor hun klant de Europese Commissie: de Research and Innovation Days (Kanal) en de expo Science is Wonderful (Tour & Taxis). Twee veeleisende events maar allebei een groot succes. Het mooiste bewijs dat de wisselwerking tussen de competenties van alle spelers en partners van VO van groot belang is voor de toekomststrategie van de groep.

Meer blog artikels

  • ‘Circular Event Toolkit’, onze toolbox voor meer verantwoorde evenementen

    News
  • Een evenement annuleren? Bij VO in geen 26 jaar!

    News
  • En jij? Ben jij gelukkig op je werk?

    News