In de woordenschat van communicatieprofessionals is de term ervaringsgerichtheid opgedoken. De ervaringen van de consument worden steeds virtueler. Om die te kunnen aanvullen, moeten evenementenbureaus inzetten op zeer sterke emoties tijdens evenementen. In deze context krijgt de inhoud in al zijn vormen een troefkaart in handen om de impact en de reikwijdte van een evenement te vergroten.
Sinds de opkomst van digitale community’s zijn we er bij VO Event van overtuigd dat het essentieel is om ontmoetingen In Real Life (IRL) te koppelen aan digitale ervaringen, want niets vervangt direct menselijk contact. Samen iets vieren, elkaar ontmoeten, samen nadenken, samen …
Het concept brand experience heeft zich in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Het opzet? Een zeer sterke emotionele band met de consument creëren door middel van uiteenlopende marketingtactieken, waarvan ... eventmanagement precies een van de belangrijkste vectoren is. In die mate zelfs dat het neologisme ‘ervaringsgerichtheid’ waarschijnlijk de term ‘eventmanagement’ zal vervangen.
Eventmanagement op zoek naar zingeving
Sinds enkele jaren nemen we een belangrijke evolutie waar bij onze klanten en hun gemeenschappen. Zij willen hun feestelijke bijeenkomsten namelijk zin en inhoud geven.
Bij VO zijn evenementen zoals 6 Milliards d’Autres, georganiseerd met de steun van BNP Paribas Fortis, of de voor Levi’s opgezette Women in Leadership Summit mooie voorbeelden van de maatschappelijke positie die toonaangevende merken op hun markt innemen. We zijn ook erg blij met initiatieven zoals die van Cap 48 of de Stichting Fournier Majoie om fondsen te werven voor respectievelijk de integratie van mensen met een handicap en kankeronderzoek.
Die samenwerkingsverbanden bevestigen dat, naast de onderliggende trends zoals nieuwe technologieën en het personaliseren van de ervaring, de inhoud ook een belangrijk onderdeel van de ervaring is – of het nu gaat om conferenties, video's, tentoonstellingen, films of shows die aan de deelnemers worden aangeboden.
‘Ervaringsgerichte’ inhoud, de magische combinatie: het voorbeeld van Levi Strauss & CO
Oude klanten van VO zoals Levi’s zijn erg gevoelig voor die ‘ervaringsgerichte’ dimensie. De evenementen rond de lancering van de collecties die VO Event twee keer per jaar voor hun verkoopteams organiseert, zijn daarvan het beste bewijs. Die collectielanceringen koppelen inhoud gerelateerd aan maatschappelijke trends, de modewereld en de evolutie van de producten van het merk, aan zeer sterke ervaringen.
Binnen één dag kunnen de verkoopteams van Levi’s er deelnemen aan kwalitatief hoogstaande workshops, &Co talks bijwonen met inspirerende sprekers die de maatschappelijke uitdagingen van het bedrijf aankaarten, een verbluffende modeshow zien en tot slot nog een dansje wagen op de electroritmes van het duo Justice. Het resultaat is een pakkende, memorabele ervaring en de deelnemers kunnen niet anders dan ze te delen, met hun collega's, gezinsleden en klanten. Dat soort merkbeleving wordt dan omgezet in verhalen die de legende en authenticiteit van een sterk merk als dat van Levi's voeden.
Voor VO Event en zijn teams is het een voorrecht om bij te dragen aan dit soort evenementen. Het stelt ons in staat om de codes van klassieke evenementen opnieuw uit te vinden door onze beste troeven te combineren: ervaring, creativiteit, knowhow en inhoud.
De bijkomende voordelen van inhoud
Door te investeren in de inhoud van hun evenement stellen merken zichzelf in staat om de levensduur van dat soort ervaringen te verlengen, om ze te delen met de virtuele gemeenschap van de organisatie. Deelnemers aan evenementen die content doorgeven op sociale platforms worden dan merkambassadeurs en dragen ook bij aan de merkbeleving.
TEDx-conferenties worden nu in de vorm van video's en podcasts op sociale netwerken met miljoenen mensen gedeeld, maar we mogen niet vergeten dat het initieel IRL-conferenties waren die hoogstens een paar duizend mensen bijeenbrachten. Ze zijn dan ook het bewijs bij uitstek dat investeren in krachtige inhoud de impact en ROI van een evenement kan maximaliseren.
Samen geraken we verder
Door singulariteit, maatwerk en innovatie te combineren met krachtige content kun je een evenement potentieel virale inhoud verlenen en de voordelen van je evenement en van je merkervaring versterken. Je primaire gemeenschap (werknemers, klanten, investeerders …) zal zich er meer betrokken door voelen; gemeenschappen die verder van de onderneming staan, zullen zich bewust worden van je visie en relevantie ten aanzien van toekomstige uitdagingen. Er wordt dus een stap gezet in de richting van een potentiële relatie. Tegenwoordig voelen we ons sterker en menselijker als we een gemeenschappelijke visie en projecten delen. Nogmaals, alleen gaan we sneller, samen geraken we verder.