Alle blog artikles door

Event georganiseerd? Neem geen loopje met de veiligheid door Dimitri Bertrand

29 maart 2019
Vo sécurité pince à linge

Veiligheid. Daar kunnen we op geen enkel event omheen. Een hele resem parameters en regels dringen zich op. In dit artikel zoomen we in op de meest veeleisende voorwaarde voor een geslaagd event.

Veiligheid is een eregast op elk evenement. En terecht, want we willen heel graag dat onze genodigden zonder enig risico of angst een onvergetelijk moment kunnen beleven. Om een event volledig te beveiligen, moeten we bij de organisatie echter een hele waslijst aan criteria naleven. En die kan soms ook wel variëren. De veiligheidsmaatregelen hangen immers af van de aard en de locatie van het event. En vooral van een hele hoop regelgevingen! Regels die gezien de actualiteit ook almaar strenger en talrijker worden.

 

Regel 1: anticipeer op alles

Veiligheid is verplicht, maar mag nooit een rem zijn op de creativiteit. Zodra de brainstorming afgelopen is, maken we echter plaats voor de praktische haalbaarheid en de risicoanalyse. Hoe beter we de veiligheid van bij het begin integreren, hoe beter de kwaliteit ervan het welslagen van het project zal versterken. Door de terreurdreiging is veiligheid bovendien een kost die sinds enkele jaren een steeds grote impact heeft op onze budgetten.

 

Regel 2: plan alles

Buiten of binnen? In het openbaar of privé? Voor 150 of 30.000 mensen? Voor iedereen of alleen vips? Met of zonder podium? Op een moderne en goed uitgeruste locatie of in een oude verlaten fabriek? Door al deze aspecten zijn onze bestekken nooit identiek.

En dan hebben we het nog niet over de weersomstandigheden bij een 'outdoor' event! Sinds het Pukkelpop-drama werden de preventieregels voor publieke evenementen in de openlucht dan ook verstrengd. De terreurdreiging en de aanslagen in Parijs (november 2015) en later in Brussel (maart 2016) zorgden ook op hun beurt voor heel wat opschudding in de evenementensector. VO Event ondervond het zelf twee maanden na de aanslag in Brussel bij de organisatie van het Havenfeest voor maar liefst 25.000 mensen in de openlucht. VO Event moest die dag de site volledig afzetten, zorgen voor een verscherpte toegangscontrole en dus nog meer onderaannemers en veiligheidsspecialisten inschakelen.

 

Regel 3: ken alles

De basisregel om de veiligheid op een correcte manier aan te pakken? Zorg dat u alle wetten, regels en verplichtingen kent. De bepalingen kunnen evenwel variëren op basis van verschillende parameters, maar zo weten we toch al waar het op staat. De regelgeving wordt steeds uitgebreider, evolueert voortdurend en verplicht ons om constant bij te blijven. Bovendien volstaat het niet de regels te kennen. We moeten ook nog samenwerken met de verschillende bevoegde instanties:

  • de politie en de hulpdiensten. We moeten hen informeren en zij moeten weten welk aandeel ze hebben in het veiligheidsbeheer van het event. Bovendien hameren zij ook op de regels in functie van de algemene situatie.
  • de lokale overheden (burgemeesters, instellingen, enz.) moeten ook worden geraadpleegd om een vergunning te krijgen, waar eventueel bijzondere bepalingen aan vast hangen.
  • de privé-eigenaars: op een privélocatie is de eigenaar het centrale aanspreekpunt. Ook hij beschikt over een eigen huishoudelijk reglement.

Een eventbureau als VO Event weet als geen ander te anticiperen op de tussenkomst van al deze betrokkenen en is op de hoogte van alle regels en vereisten. Bovendien kunnen wij ons wapenen tegen onaangename verrassingen door een beroep te doen op erkende externe organisaties. Die organisaties kunnen onze maatregelen valideren of ons vertellen welke er nodig zijn om ons event optimaal te beveiligen. Is het podium correct opgesteld? Werden de toegangsnormen op en naar de site gerespecteerd? Zijn de elektrische installaties betrouwbaar? Houdt een oude industriële locatie risico's in? Allemaal vragen die een antwoord vereisen om tot een optimale veiligheid te komen ...

Meer blog artikels

  • Onze overtuigingen in de praktijk

    Code
  • Het LAB: het nieuwe creatieve hart van VO

    News
  • Technologie introduceert nieuwe toegevoegde realiteit in de eventwereld

    News