Alle blog artikles door

En jij? Ben jij gelukkig op je werk? door Manon Glauden

23 juli 2019
VO bonheur

'Happy' naar je werk gaan, wordt steeds meer de trend in de bedrijfswereld. Iedereen is er dan ook van overtuigd dat gelukkige werknemers productiever en creatiever zijn. VO deed navraag bij zijn eigen medewerkers om na te gaan wat zij belangrijk vinden voor hun eigen ontplooiing en wat er nog beter kan. Want geluk, daar moet je aan werken!

7,3 op 10. Zo tevreden zijn de medewerkers van VO Event en VO Citizen op het werk volgens een recente bevraging. En dat resultaat is trouwens identiek aan dat van de Belgen in een enquête van Tempo-Team in 2017. Recenter nog deed ook rekruteringsbureau Robert Half een bevraging die op een ietwat pessimistischer resultaat uitkwam: 6,5 op 10.

Maar ons kantoor wil natuurlijk nog wat dieper graven. We zijn er immers van overtuigd dat het principe van controlerende managers en onderdanige werknemers volledig voorbijgestreefd is. Gelukkig zijn op het werk? Ja, dat kan. Je moet gewoon weten hoe ... Maar wat is gelukkig zijn op het werk precies? En hoe word je het?

 

Happy culture

Sinds enkele jaren krijgt het welzijn van de werknemers ook echt meer en meer concrete aandacht. In sommige bedrijven werd zelfs de functie van 'Chief Happiness Officer' (CHO) in het leven geroepen.

De allereerste CHO in België was Laurence Vanhée, die er zelfs haar 'corebusiness' van maakte. Zij werd de consultant-goeroe van de 'Happy'-trend en wist de aandacht te trekken van heel wat bedrijfsleiders door steeds te benadrukken dat 'het geluk van de werknemer een belangrijke factor is voor de productiviteit op het werk'. Het menselijke aspect moet dus een centrale plaats krijgen, zowel in de strategie als in de organisatie. Die organisatie moet op haar beurt een plek en een bron zijn waar de werknemer de ingrediënten voor zijn geluk en de energie voor zijn prestaties voor het bedrijf uit kan putten.

Om dat doel te bereiken, hebben deze technieken alvast hun nut bewezen:

  • Geef je werknemers meer vrijheid en autonomie (op het vlak van tijd, locatie, rollen en tools).
  • Stimuleer intern sociale interacties via activiteiten zoals groepsuitstapjes, ontspanning (zumba, yoga, wellnessworkshops ...).
  • Luister naar de wensen van de werknemers en speel erop in ('silent zones', homeworking ...).
  • Zorg ervoor dat het management luistert en de inbreng van het personeel weet te erkennen en te waarderen.

 

Voeg hier nog een bedrijfscultuur met een perfecte combinatie van onder meer transparantie, plichtsbesef, empathie, wederzijds vertrouwen, samenhang, respect, ontplooiing, lef en authenticiteit aan toe.

Studies tonen het dan ook aan: werknemers die baas zijn over hun eigen geluk, meer betrokken worden en meer verantwoordelijkheden krijgen, zijn productiever en creatiever. Het gevolg? Meer welzijn zorgt voor minder absenteïsme en trouwer personeel, voorkomt ziektes door stress en bevordert de veerkracht. Kortom, een uitstekende remedie tegen zowel burn-outs als bore-outs.

 

Geluksbarometer bij VO

 

Uit een enquête bleek dat media/communicatie/pers/events een bijzonder stresserende sector is.

Precies om die reden geeft ons kantoor zichzelf een jaar de tijd om duidelijk te achterhalen hoe onze teamleden zich voelen en wat ze verwachten van geluk op het werk. Daarna zullen we de nodige acties ondernemen om het tevredenheidspercentage van 7,3 op 10 naar omhoog te krijgen.

Alle medewerkers van VO worden dan ook uitgenodigd om een gedetailleerde barometer in te vullen en – uiteraard anoniem – hun mening te geven over vier centrale thema's:

  1. sociale interacties binnen VO;
  2. het huidige management en de manieren om het te verbeteren;
  3. de organisatie en de betekenis van het werk voor iedereen;
  4. de VO-bedrijfscultuur, onze waarden, onze toekomst, zin hebben om te komen werken ...

Want een lang en gelukkig leven, daar werken we samen aan!

Meer blog artikels

  • De identiteit van de klant: cruciaal voor een geslaagd evenement

    Code
  • Zonder menselijk kapitaal, geen evenement!

    Code
  • Communicatie, de rode draad doorheen het gehele evenement, van het begin tot het einde

    Code