Alle blog artikles door

En de winnaar is ... VO! door Vinciane Morel

11 april 2019
ceremonie 2
EA-097
heavent award

Wat bekroningen betreft, sloeg VO Event twee vliegen in een klap dankzij Alter Domus, een gigantisch project over verschillende maanden dat zijn hoogtepunt bereikte in Marseille in september 2018. Maar waarom stelt iemand zich kandidaat voor de BEA’s of de Heavent Awards?

Prijzen in de wacht slepen is niet alleen goed voor de naambekendheid, maar ook voor het moreel van de troepen. Dat mag VO Event regelmatig aan den lijve ondervinden. Het bewijs? De trofeeën die we met trots hebben neergezet aan het onthaal van ons bedrijf. Voor het uitzonderlijke incentiveconcept rond de 15e verjaardag van het internationale bedrijf Alter Domus, viel ons bureau opnieuw in de prijzen – twee keer zelfs. Eerst op de Belgian Event Awards en daarna op de Heavent Awards 2019 in Cannes. Volgende afspraak op de Best Event Awards World op het einde van het jaar met hetzelfde event voor een derde bekroning op rij voor VO? Sowieso een mooi avontuur en een communicatie-uitdaging, maar niet tegen elke prijs ...

 

Differentiërend

VO Event gooit zich nooit blindelings in de strijd. Doen we wel mee, dan zijn we ook echt overtuigd van de evenementiële differentiatiekracht, de bijzonderheid en het uitzonderlijke karakter van onze realisatie. Het project voor Alter Domus beschikt over al deze eigenschappen. Meer nog, het heeft de codes van de klassieke incentive heruitgevonden om er een 5 maanden durend internationaal proces van te maken, waarvoor 1.500 werknemers zich creatief en interactief hebben geëngageerd via een digitaal pre-event platform. Het hoogtepunt? Modecreaties, een defilé, een eventprogramma van Genua tot Marseille en een post-event magazine. Gewoonweg ongezien. Deze bekroningen vormen dan ook een erkenning voor onze teams die de klant wisten te overtuigen om af te stappen van de oorspronkelijke briefing en zich te wagen aan een andere strategie gebaseerd op samenhang en communicatie voor, tijdens en na het evenement.

 

Winnende pitch

Een aanpak die bij de juryleden in de smaak viel. Een dossier op papier is één ding, maar er moest ook nog gezwoegd worden: we moesten onze inzending live verdedigen voor een rist veeleisende professionals die samen de jury vormden. De verdediging van het project aan de hand van een onberispelijke video van twee minuten en een aantrekkelijke pitch, ook dat is een heuse uitdaging die heel wat inzet vraagt. Het vergt een groot engagement van de persoon die de case voorstelt. Hij of zij moet de toehoorders er immers van overtuigen dat het evenement dat hij of zij verdedigt het meest opmerkelijke is in die categorie. In België krijg je 15 minuten om de jury te imponeren. In Cannes is dat amper 6 minuten, met de video inbegrepen! Het is dan ook alles of niets, want in elke categorie wordt er slechts één prijs uitgereikt. Een 2e of 3e plaats is er dus niet.

 

Een boost voor de naambekendheid

Elke competitie tussen bureaus gaat gepaard met een zekere mate van invloed of weerklank. Het spreekt voor zich dat bekroond worden op nationaal niveau niet dezelfde impact heeft op het imago als een trofee binnenrijven op Heavent in Cannes (met grote Franse en internationale bureaus als tegenstander) of op het International Festival of Events and Live Communication (BEA World). Die laatste is de belangrijkste wereldwijde erkenning, die VO in 2016 in ontvangst mocht nemen voor de herdenking van de tweehonderdste verjaardag van de Slag bij Waterloo. Als we alle nationale en internationale prijzen die VO al in de wacht heeft gesleept, optellen, staan we vandaag op de 14e plaats van het wereldklassement van de Best Event Awards. Een prestatie die onze naambekendheid en professionele communicatie uiteraard een flinke boost geeft. En die zichtbaarheid is van cruciaal belang. Ze zorgt ervoor dat we ons imago regelmatig kunnen reactiveren en versterken: dat van een bureau met een creatieve, gedurfde en geloofwaardige toegevoegde waarde die duurzame kwaliteit garandeert. Met enkele aangename verrassingen als resultaat. Zo mochten we na onze bekroning door de Belgische BEA’s (met gemoderniseerde structuur en regels) voor het event Alter Domus felicitaties in ontvangst nemen van een klant die we al maanden zonder succes prospecteerden, met als bijlage bij de mail ... zijn klantenbriefing voor een eerste evenement. 

Meer blog artikels

  • VO Event en Studio Gondo, de kunst van een creatief duo

    News
  • Brainstorming met een ladekast!

    News
  • Het LAB: het nieuwe creatieve hart van VO

    News