All blogposts

De nieuwe smaken van eventcatering by Fanny Dilbeck

09 januari 2019
TeamLab-Sagaya-Ginza-2

Een event zonder hapjes of drankjes? Origineel ... maar ondenkbaar! Van culinaire trends tot maatschappelijke waarden, de cateringsector is sterk geëvolueerd. En hij moet vandaag zowel de ogen als de smaakpapillen verrassen! Daarom steekt ook VO Event een tandje bij!

Vooraleer we achter het fornuis gaan staan, brengen we eerst alle criteria op het vlak van eventcatering samen: budget, locatie, duur, aantal gasten en ... het algemene concept. De ideale cateringformule? Die komt er alleen na een open dialoog met de klant en de traiteurs waarbij expertise en ideeën worden uitgewisseld op basis van de kernwoorden die werden geformuleerd tijdens de briefing met de klant. Voor de traiteurs die nog in de running zijn, is zo'n brainstorming vaak een goede bron van inspiratie voor hun bereidingen, de harmonisatie van hun gerechten of hun visuele of smaakvoorstel. Bij VO herinneren we ons bijvoorbeeld nog steeds de heerlijke creaties in eetbare bloemen van traiteur 'Great' tijdens het Audi A4-event.

Catering is echter veel meer dan eten alleen: het is ook de perfecte match met de omgeving en het thema van het event, met behulp van objecten, meubilair, decoratie, tafels en bediening.

 

Aan tafel! Over verrassingen, creativiteit en technologie

Bij een event voor een beroemd kledingmerk in Duitsland deden we een beroep op Dirk Müller en Heiko Schulz, twee rebelse chefs van Kochbox.  Op het menu: een soep gemixt in een vaatwasser, een salade gemengd door een betonmolen en zelfs getatoeëerd vlees! Van indruk maken gesproken ...

Volgens VO is dit dan ook de toekomst: verrassen en creatief uit de hoek komen om een uitzonderlijke en opmerkelijke ervaring te creëren. Net als bij de surrealistische diners van Charles Kaisin bijvoorbeeld. Helemaal in het thema van het spel ontwierp deze designer in het hart van het Monte Carlo Casino van Monaco een verfijnd en tegelijk knotsgek mondain banket. De roulettes werden omgetoverd tot draaiende dienbladen, de bediening in fluo gaf licht in het donker en tijdens het diner vonden zelfs sportwedstrijden plaats. Kijk gerust even zelf ...

Het geheim achter dit opzet? Een goede dosering van de verschillende special effects. Alles zit hem in de details en de originele toetsen vullen de eerder klassieke keuken perfect aan.

Nu creativiteit zo cruciaal is, spelen ook de verpakkingen een belangrijke rol. Een originele fles om champagne te serveren? Of wat dacht u van de schaaltjes van Do Eat waarbij u zowel de inhoud als de verpakking kunt opeten? Heerlijk, leuk en zonder enige afval! Ook bij de tafels en staantafels zien we een ware revolutie. Technologie is tegenwoordig immers overal. Bij Le Petit Chef bijvoorbeeld: daar wordt zowaar een filmpje op tafel geprojecteerd! Een verbluffend effect! Geniet gerust even mee:

Gasten onderdompelen in een unieke ervaring is helemaal in! Een ander mooi voorbeeld zijn de fabelachtige diners van het Japanse kunstenaarscollectief TeamLab. In het restaurant Sagaya werden de gasten meegenomen naar een multisensorieel universum. Tafels en muren worden omgetoverd tot een natuurlijk decor mét bewegingen en geluiden. En dankzij digitale sensoren kunnen de gasten de vogels en vissen in deze sprookjesachtige omgeving bijna zelf aanraken. Ontdek het hier...

Ethiek en gezondheid: ook in events

Alles draait tegenwoordig om ecologie en dat zien we ook op ons bord. Zero waste, healthy food (bio, veggie, vegan ...) en de weldoordachte keuze voor verse en lokale producten uit korte ketens duiken steeds meer op in het aanbod van eventcatering. Ook bij VO zeggen we vaarwel aan onverantwoorde overvloeden. Vandaag gaan we voor eerlijke, duurzame en kwalitatieve food en drinks. Onze nieuwe reportingtool kan in dat opzicht een hulpmiddel zijn om uw event nog duurzamer te maken.

 

Keuze en vrijheid voor iedereen

Net als onze samenleving evolueert ook de sector van de eventcatering mee met respect voor de keuzes en vrijheden van iedereen. Het aanbod wordt op alle niveaus uitgebreid om in te spelen op de zeer uiteenlopende verwachtingen van zo veel mogelijk gasten. De gerechten houden rekening met intoleranties (zoals gluten) en diëten en voldoen aan de zowel klassieke als meer exotische voorkeuren van de eters.

En dat geldt ook voor de dranken: het aanbod bieren en wijnen vormt een mooie harmonie met biologische sapjes en cocktails, smoothies en alcoholvrije dranken. Ook op het vlak van het decorontwerp wordt er steeds minder een keuze gemaakt tussen bediening en selfservice aan een buffet. Op de meeste events zien we de twee! De genodigden – zowel die van vandaag als die van de toekomst – willen immers in alle vrijheid kunnen kiezen wat ze willen, wanneer ze het willen en hoe ze het willen. En uiteraard ook van alles proeven!

More articles

  • Reinventing the code van events tijdens het Trendcafé!

    News
  • Het LAB: het nieuwe creatieve hart van VO

    News
  • Een reportingtool om de duurzaamheid van evenementen te stimuleren

    News