Alle blog artikles door

De identiteit van de klant: cruciaal voor een geslaagd evenement

09 november 2018
IBA 11
gumtion2
A2pix_010

Een boodschap overbrengen, waarden (her)bevestigd zien, medewerkers samenbrengen of een product lanceren? Wat de klant ook wil bereiken, zijn eigen identiteit is hierbij cruciaal. Heb je die goed afgebakend? Dan heb je alle troeven in handen voor een geslaagd totaalpakket.

Alles begint bij de identiteit van de klant. Pas dan kun je je gaan concentreren op de bijhorende communicatie, grafische vormgeving, logistiek, activiteiten, locatie, genodigden en noem maar op. De kracht van een geslaagd event? Die schuilt in het samenbrengen van verschillende mensen buiten hun gebruikelijke werkkader, op een neutraal en nieuw terrein dat perfect geschikt is om een boodschap uit te dragen in een feestelijke sfeer. Maar hoe slaag je erin die identiteit te bevestigen, zowel intern als extern? Het antwoord vinden we in enkele algemene regels.

 

Test het DNA van de klant

Hoe ziet het achterliggende DNA van de klant eruit? Dat is alvast de eerste vraag die elke projectleider zich zou moeten stellen. Zijn taak is zich onder te dompelen in de leefwereld van de klant om zijn waarden en voorkeursthema's te achterhalen en te begrijpen welke persoonlijkheid hij zowel intern als naar buiten wil uitdragen. Al die elementen samen vormen zijn identiteit, die vervolgens moet worden vertaald in een creatief concept. En dat concept helpt ons om al die kenmerken samen te brengen zowel voor (communicatie en uitnodiging), tijdens (speeches, workshops, showcases, food, ...) als na het event (foto's, filmpjes, ...).

De identiteit van de klant doorgronden, is een transversale uitdaging voor alle teams en dienstverleners. Het menselijk kapitaal krijgt hierbij dus een belangrijke rol. De artistiek directeur doet al het mogelijke om de identiteit, waarden, boodschappen en sleutelwoorden van de klant op alle visuele dragers weer te geven. Anderen focussen dan weer op de nieuwe technologieën (ledmuren, interactieve tafels, ...). Kortom, iedereen staat ten dienste van twee identiteiten: die van het bedrijf (waarden, sleutelwoorden, filosofie) en de – eerder vergankelijke – identiteit van het evenement. Die laatste is gebaseerd op een innovatief concept dat tot uiting komt in de grafische vormgeving, de uitnodiging, de decoratie, het food-aanbod, het decorontwerp, …

 

Globaal concept in samenwerking met de klant

"We moeten de klant laten dromen", benadrukt Olivier Rensonnet, Artistiek directeur bij SIGN, partnerbureau van VO. "We moeten hem meenemen naar een plek die hij niet verwacht, maar tegelijk ook trouw blijven aan zijn identiteit.”

Om dat alles tot een goed einde te brengen, zijn teamspirit, flexibiliteit en holistisch denken cruciaal. Of we dan zelfs samenwerken met de klant? Jazeker! Steeds meer projecten ontstaan uit de feedback van klanten die het gewoon zijn om al veel intern te doen. "De ideeën vullen elkaar aan, als een creatief pingpongspel”, vertelt Olivier Rensonnet. Bij VO doen we ook een beroep op ons eigen Lab, een echte bron van intelligente cocreatie dankzij de bijdrage van experten en mensen van overal. Ideaal zou zijn om hier nog meer mensen bij te betrekken van buiten het eventgebeuren, die rechtstreeks betrokken zijn bij de sector van de klant. Want dankzij hun frisse blik en input zouden we de identiteit van de klant nog beter kunnen inschatten.

 

Alter Domus, IBA en Gumption: sterke identiteitskaarten

Met die identiteit als drijfveer bouwden we dit jaar een volledig collaboratief event voor Alter Domus. 1350 werknemers uit alle uithoeken van de wereld (Shanghai, Sydney, Chicago, Brussel, ...) bouwden sinds april samen aan een drie dagen durend event. Een gigantische virtuele teambuilding waarbij 91 groepen van 15 personen zijn samengekomen. Elke groep ontwierp online onder begeleiding van een stylist een 'fashion look' voor Alter Domus. Via deze wereldwijde samenwerkingen kwam elk team tot een eigen creatie. En die creatie werd werkelijkheid: tijdens een grandioze fashionshow in Marseille kregen de teams het resultaat ook zelf te zien. De fotoshoot van de mannequins wordt nu gebruikt voor het magazine dat na het event wordt uitgegeven. Een fantastische manier om medewerkers samen te brengen en talent én klanten aan te trekken!

 

Meer voorbeelden?

 

  • 30 jaar IBA. Voor het dertigjarige bestaan van IBA kreeg het groene logo een nieuwe look en werd de nieuwe slogan 'Notre avenir se reflète dans notre présent' uitgewerkt. Daarnaast werd het nieuwe DNA van het bedrijf onthuld. Een opmerkelijk event waarbij elk personeelslid de kans kreeg om zijn blik op de toekomst van IBA te werpen.

 

  • Gumption en het event Sandsation, ook in samenwerking met VO. De idee achter dit event was een wereldrecord te breken: zo veel mogelijk zandkastelen bouwen in één uur tijd. Voor een bedrijf dat ondernemers ondersteunt, een mooie manier om te laten zien dat ook zij kunnen meebouwen! Het record werd verbroken op een strand in Zeeland en in september officieel erkend door het Guinness Book: 1924 kastelen in 42 minuten tijd. De kastelen zijn natuurlijk even vergankelijk als het event zelf, maar toch sterk genoeg om de identiteit van Gumption met veel allure aan de buitenwereld te laten zien.

Meer blog artikels

  • Emotie breekt de codes van de creativiteit in de eventwereld

    News
  • Zonder menselijk kapitaal, geen evenement!

    Code
  • Hoe een vertrouwensrelation met je klant uitbouwen?

    Code