Alle blog artikles door

De events van de toekomst zullen zinvol zijn door Alexandre Velleuer

27 juni 2019
VO Tendances juin 2019

Een gepersonaliseerde ervaring, een holistische immersie, anticipatie op verwachtingen, nieuwe slimme technologieën, ... In 2019 en daarna gaat de eventwereld volop voor vernieuwing en breidt zijn middelen daartoe uit om een blijvende indruk achter te laten. VO trekt daarbij aan de kar, weldoordacht als altijd.

De wereld verandert. Events ook. Gedreven door de trends die zich de voorbije seizoenen hebben afgetekend, maar zich stilaan nestelen in de moderne evenementiële vergelijking.

 

Nooit zonder een ervaring

Het neologisme “experiëntieel” is goed op weg om de term “evenementieel” te vervangen. Om maar te zeggen in welke mate het idee om genodigden een begeleide immersieve ervaring te laten beleven centraal is komen te staan. En de technieken en middelen om daarin te slagen, worden steeds talrijker.

Nieuwe technologieën, of ze nu met augmented of virtual reality zijn, dat spreekt voor zich. Maar ook een nieuwe holistische benadering op basis van onze 5 zintuigen wint terrein. Omdat onze zintuigen nu eenmaal emotie oproepen en dankbare ingrediënten vormen van een totaalervaring die disruptiever is en de deelnemer middenin de actie plaatst.

De ontwikkeling van de experiëntiële marketing ligt volledig in lijn met de filosofie van VO Event. We zijn er immers van overtuigd dat de ervaring als spilpunt van cruciaal belang is om een blijvende indruk na te laten, een gevoel van welzijn te creëren en tegelijkertijd een bijzondere band met het merk op te bouwen. En niets beter dan een grondige en geanticipeerde kennis van de verwachtingen van elke bezoeker om dat alles te stimuleren.

 

En ook gepersonaliseerd als dat even kan ...

Die personalisering zal steeds verder doorgedreven worden, dankzij chatbots en regbots. En dat van bij de ontvangst en in elke stap van de evenementiële ervaring. Deze robots boordevol artificiële intelligentie zullen klaarstaan om uw vragen te beantwoorden en te anticiperen op uw wensen.

Iedereen heeft verschillende verwachtingen. Het evenementiële aanbod moet dus op al deze identiteiten en alle persoonlijkheden worden afgestemd. En ook op alle smaken. Vandaar het geherprofileerde en opgewaardeerde statuut, ook van het cateringaanbod. Voortaan zijn de food & drinks gediversifieerd, duurzaam, gezond en respecteren ze de meest uiteenlopende voedingsprofielen (of zal dat in de toekomst zo zijn).

 

Brand experience

De kwaliteit en originaliteit van de ervaring die wordt aangeboden aan de deelnemers: het zijn uitdagingen van formaat voor de eventsector in 2019. Technologische evoluties en innovatie oefenen een rechtstreekse invloed uit op de aard van de ervaring die aan de gasten wordt aangeboden.

Wat het voordeel is van genodigden onderdompelen in de wereld van een merk? Het opbouwen van een sterke emotionele band die ervoor zorgt dat het evenement in het geheugen van de deelnemers gegrift zal staan. Dat wil niet zeggen dat er dure toeters en bellen nodig zijn om een hevige emotie uit te lokken. Een originele catering of een relevante artistieke inhoud kan al volstaan. Of beter nog een locatie die werd uitgekozen omwille van haar ongebruikelijke en/of disruptieve karakter. Wat dat betreft, boomt het aanbod en gaan er als bij toverslag deuren - die lang gesloten bleven - eindelijk open voor gedurfde events.

Over disruptief gesproken, er is nog een andere trend aan een opmars bezig: de NO TECH die als tegenbeweging de focus legt op het niet-technologische en niet-geconnecteerde.

 

Denk- en handelingsvrijheid

Het is echter niet zo dat VO zich gedwee laat meeslepen door een van de vele trends die de kop opsteken. Er is een interne denkoefening aan de gang over de toekomst van de eventwereld die zich volop aan het herdefiniëren is.

En dat moet ook, want de zekerheden van vandaag zijn niet dezelfde als die van morgen. VO buigt zich dus over dit onderwerp. Meer nog, er werd onlangs nog een LAB aan gewijd. De hamvraag: hoe zal een evenement in 2025 eruit zien?

VO denkt ook na over de beste structuur om aan de noden van de markt te beantwoorden, over de manier waarop we onze voorstellen tot bij onze klanten kunnen brengen. Maar belangrijker nog, we blijven ernaar streven om het verschil te maken, om onze codes te heruitvinden en om volledig in lijn te zijn met onze waarden dankzij toekomstige events die zinvol zullen zijn.

Meer blog artikels

  • Ons einddoel: de maan!

    News
  • VO Event en Studio Gondo, de kunst van een creatief duo

    News
  • Onze overtuigingen in de praktijk

    Code